Rabu, 4 Mac 2009

BEGINIKAH CARA KITA?


Allah telah menciptakan manusia berpasang-pasangan, supaya muncul suatu ketenangan, kesenangan, ketenteraman, kedamaian dan kebahagiaan. Hal ini tentu saja menyebabkan setiap lelaki dan perempuan mendambakan pasangan hidup yang sememangnya merupakan fitrah setiap anak Adam, apalagi pernikahan itu merupakan ketetapan Ilahi dan dalam sunnah Rasulullah ditegaskan bahawa " Nikah adalah Sunnah baginda".
Oleh kerana itu Islam mensyariatkan dijalinnya pertemuan antara lelaki dan perempuan,seterusnya mengarahkan pertemuan tersebut sehingga terlaksananya suatu pernikahan.Namun begitu,hakikatnya untuk mencari pasangan yang sesuai bukanlah sesuatu yang mudah.
Hal ini berkaitan dengan permasalahan jodoh. Memang jodoh itu sendiri suatu hal yang ghaib dan sukar untuk di duga, kadang-kadang pada sebahagian orang jodohnya sangatlah senang, dan bagi yang lain amat sulit dan susah.Bahkan ada kalanya sampai tua seseorang belum menikah juga.
Fenomena akhir-akhir ini, kita melihat betapa ramainya muslimah yang menunggu kedatangan jodoh, sehingga tanpa terasa usia mereka semakin bertambah, sedangkan para musliminnya, bukannya tidak ada, mereka secara ma'isyah belum berani maju untuk melangkahkan kakinya menuju mahligai rumah tangga yang di damba selama ini..
Kekhuatiran sangat jelas, dalam keadaan kegawatan ekonomi yang semakin bermaharajalela, amat sukar bagi mereka untuk membuat keputusan berkaitan nikah kahwin ini.
Gejala ini merupakan salah satu dari masalah dakwah dewasa ini.Nampaknya kaum muslimah semakin terdesak, usia mereka bukanlah sentiasa muda remaja namun sudah pasti semakin beranjak naik.Oleh itu, dengan tetap berpegangan kepada syariat Islam yang memang diturunkan untuk kemashlahatan umat manusia, terdapat beberapa cara dan usaha untuk memenuhi tuntutan berkaitan jodoh ini :

1. Yang paling utama dan sepatutnya diutamakan adalah dengan sentiasa berdoa memohon kepada Allah, kerana Dialah yang menciptakan manusia berpasang-pasangan (QS.4:1). Permohonan kepada Allah SWT dengan meminta jodoh yang diredhai-Nya, merupakan keperluan penting manusia kerana kejayaan seseorang mendapat jodoh memberi pengaruh yang sangat besar dalam kehidupan dunia dan akhirat seseorang.

2. Melalui orang tengah, seperti :
a. Ibu-bapa. Seorang muslimah boleh meminta orang tuanya untuk mencarikannya jodoh dengan menyebut kriteria yang diinginkan. Pada zaman Rasulullah S.A.W, beliau dan para sahabat segera menikahkan anak perempuan. Sebagaimana cerita Fatimah binti Qais, bahawa Nabi SAW bersabda padanya :” Kahwinlah dengan Usamah. Lalu aku kahwin dengannya, maka Allah menjadikan kebaikan padanya dan keadaanku baik dan menyenangkan dengannya.”(Hr.Muslim).
b. Guru (murobbiyah).Jika memang sudah terdesak untuk menikah,tidak salah seorang muslimah untuk meminta tolong kepada gurunya agar dicarikan jodoh yang sesuai untuknya. Dengan keyakinan bahawa jodoh bukanlah ditangan guru atau ustaz-ustazahnya. Ini adalah salah satu usaha dalam mencari jodoh.
c. Sahabat terdekat. Kebiasaannya, seorang muslimah selalu berkongsi cerita dan hasrat hati pada sahabatnya. Oleh itu perkara ini bukanlah jelik jika kita mengutarakan keinginan untuk dicarikan jodoh. Sebagai gambaran, kita melihat perjodohan antara Nabi SAW dengan saidatina Khadijah ra. Dimulakan dengan tertariknya saidatina Khadijah ra kepada peribadi Rasulullah yang pada saat itu menjadi peniaga pada perniagaan milik saidatina Khadijah. Melalui Nafisah sebagai pengantaranya akhirnya Nabi SAW menikahi Khadijah ra..
d. Biro Jodoh. Biro jodoh yang Islamic atau yang selalu kita dengar seperti baitul muslim dapat memenuhi keinginan seorang muslimah untuk menikah. Dikatakan Islamic kerana prosedur yang dilakukan sesuai dengan syariat Islam.

3. Secara langsung, dalam erti kata calon sudah dikenal terlebih dahulu dan ia berakhlak mulia menurut kebanyakan orang-orang yang dekat dengannya (temannya atau pihak keluarganya). Namun begitu, berhubungan sebelum kahwin dalam istilah senang “couple” tetap dilarang oleh Islam. Oleh itu jika masing-masing sudah suka dan serasi maka segeralah melamar dan menikah.Kadang kala yang tertarik terlebih dahulu adalah muslimahnya, maka dia dapat menawarkan dirinya kepada lelaki soleh yang dia senangi tersebut (dalam hal ini belum lazim ditengah-tengah masyarakat kita).

Seorang sahabiah pernah datang kepada Nabi SAW dan menawarkan dirinya pada beliau. Maka seorang wanita mengkritiknya, "Betapa sedikit rasa malunya." Ayah wanita tersebut yang mendengar kritikan puterinya itu menjawab, "Dia lebih baik daripada kamu, dia menginginkan Rasullullah SAW dan menawarkan dirinya kepada baginda.

"Sebuah kisah yang boleh kita jadikan teladan dan pengajaran hasil karya Abdul Halim Abu Syuqqoh pengarang buku Tahrirul Mar'ah, dikisahkan bahawa ada seorang temannya yang didatangi oleh seorang wanita untuk mengajaknya menikah. Temannya itu merasa terkejut dan hairan, maka wanita itu bertanya, "Apakah aku mengajak anda untuk berbuat haram? Aku hanya mengajak anda untuk kahwin sesuai dengan perintah Allah dan sunnah RasulNya". Maka terjadilah pernikahan selepas itu.

Semua usaha tersebut hendaklah dilakukan satu persatu dengan rasa sabar dan tawakkal tanpa mengenal putus asa.Disamping itu seorang muslimah janganlah sahaja “dok” menunggu jodohnya,sebaiknya ia mengaktualisasikan kemampuannya dalam macam-macam perkara. Lakukanlah apa yang dapat dilakukan sehingga memberi manfaat kepada masyarakat dan dakwah. Jika seorang muslimah kurang pergaulan, bagaimana ia dapat mengenal orang lain yang ingin menikahinya.Pergaulan disini bukan bermaksud percampuran sesama lelaki dan perempuan dan mengingkari batas agama.

Mungkin juga disebabkan muslimah itu terlampau meng”evaluate” ciri-ciri suami idaman sehingga tidak mampu mendapat calon yang dapat memenuhi kriteria yang dia inginkan.Menikah dengan orang hanif (baik agamanya) merupakan salah satu alternatif yang perlu diperhatikan sebagai suatu jalan dakwah baginya.Akhirnya, semua usaha yang telah dilakukan diserahkan kembali kepada Allah SWT. Ia Maha Mengetahui jalan kehidupan kita dan kepada- Nya lah kita berserah diri.
Wallahu Aa’lam bishowab..

0 comments:

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP